2. Vorige wintersport was wat mij betreft absoluut niet opgelost.
Ik denk dat je hier een belangrijk issue aansnijdt Bertand.
Aan de ene kant is het woord 'oplossing' blijkbaar subjectief. Wat voor de 1 een oplossing is (Ineke mee, HJ niet) is dat voor de ander blijkbaar niet. We hadden wellicht (allemaal) beter moeten uitspreken wat een goede oplossing (eindsresultaat) was geweest.
Ik denk zelf dat de enige 100% satisfying oplossing een oplossing was waarin de hele groep meeging op dezelfde wintersport.
Aan de andere kant is er nog de vraag van acceptatie van de oplossing.
Stel nou, Ineke en HJ hadden besloten dat Ien mee zou gaan op Wintersport, en HJ niet,
en HJ zou hier vrede mee hebben. Was het dan een oplossing geweest? Ik denk van niet, want dan zouden er waarschijnlijk nog steeds mensen zijn geweest die met HJ mee zouden gaan.
Dus ookal voldoet iedereen aan de regel, alsnog zouden we hetzelfde probleem hebben.
Moeten zij een oplossing vinden die hun schikt, of die de groep schikt? Moet de groep hun keuze respecteren?
Wat Ineke volgens mij zegt is dat het er (in dit geval, en waarschijnlijk ook komende gevallen) op neer komt dat wat zij ook zouden doen, de groep altijd voor HJ zou kiezen. De enige oplossing mbt de wintersport was dus dat ze beiden mee zouden gaan en zij maar een manier moesten zoeken om hier mee om te gaan. En HJ was degene die hier problemen mee had (no offense, ik noem alleen feiten), ergo Ineke zou hier niet voor hoeven boeten.