Author Topic: Burgerinitiatief  (Read 1459 times)

Offline 3po

• 5137_3po
  • Full Member
  • Is it a crime to be illiterate?
    • View Profile
Burgerinitiatief
« on: May 18, 2006, 03:29:58 pm »
Geachte mede 5137's,

Grrag wil ik jullie even wijzen op het - overigens zeer aardige - weblog van mijn mede geschiedenisstudent Thomas. In zijn stukje van 17 mei staat een brief en een Email-adres. Ik zou zeggen lees het even door en als je verstandig bent - en dat zijn jullie volgens mij wel - stuur je de Email naar mevrouw Verdonk op en stuur je dit ook nog even door aan al je andere vrienden.

Thomas
Bij veel mensen ziet men dat het kijken gewoon de plaats van het denken heeft ingenomen

Thomas

• Guest
Burgerinitiatief
« Reply #1 on: May 18, 2006, 07:54:34 pm »
De link klopt niet meer, het is inmiddels: http://spekschoor.blogspot.com/2006/05/verdonk.html

Offline Trancer

• Administrator
  • Full Member
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #2 on: May 19, 2006, 01:36:04 am »
Grappig concept, maar ik steun haar beleid wel. Geen email van mij dus. Dit wilt trouwens niet zeggen dat ik het met verdonk eens (noch oneens) ben met de kwestie tussen Verdonk en Ayaan Hirsi Ali. Een kwestie tussen deze is waar het inmiddels tot is verworden. Welkom in Nederland *zucht*.
« Last Edit: May 19, 2006, 01:38:42 am by Trancer »
When life gives you lemons, make lemonade, pee in it, and serve it to the people that piss you off.

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #3 on: May 19, 2006, 08:01:44 am »
Wat Hirsi Ali betreft, vind ik het wel een redelijk harde, maar terechte beslissing van Verdonk. Een lijn is een lijn. Je zou eerder de mensen uit moeten bokken die de kwestie aan het licht hebben gebracht (was het Netwerk of Nova oid?) Hierdoor kon Verdonk natuurlijk niet anders dan de beslissing nemen die ze nu heeft genomen.

Maar goed, het burgerinitiatief slaat natuurlijk op haar hele oeuvre. En tja, ik weet niet of het daar mee eens of oneens ben. Ik bedoel, ik vind het wel goed dat er iemand in deze regering een lijn trekt en zich daar aan houdt, hoe schrijnend de gevolgen daar soms ook van zijn. Ze maakt tenminste geen onderscheid en laat zich hierbij niet intimideren.

Ze zorgt er ook voor dat er een heleboel mensen terecht het land moeten verlaten of er niet in komen. Dat is imho een goede zaak, maar daar hoor je dan weer niemand over.
Real budo endlessly changes without name or fixed form.

Offline 3po

• 5137_3po
  • Full Member
    • View Profile
Burgerinitiatief
« Reply #4 on: May 19, 2006, 10:34:30 am »
Wat Hirsi Ali betreft, vind ik het wel een redelijk harde, maar terechte beslissing van Verdonk. Een lijn is een lijn. Je zou eerder de mensen uit moeten bokken die de kwestie aan het licht hebben gebracht (was het Netwerk of Nova oid?) Hierdoor kon Verdonk natuurlijk niet anders dan de beslissing nemen die ze nu heeft genomen.

Maar goed, het burgerinitiatief slaat natuurlijk op haar hele oeuvre. En tja, ik weet niet of het daar mee eens of oneens ben. Ik bedoel, ik vind het wel goed dat er iemand in deze regering een lijn trekt en zich daar aan houdt, hoe schrijnend de gevolgen daar soms ook van zijn. Ze maakt tenminste geen onderscheid en laat zich hierbij niet intimideren.

Ze zorgt er ook voor dat er een heleboel mensen terecht het land moeten verlaten of er niet in komen. Dat is imho een goede zaak, maar daar hoor je dan weer niemand over.
Ik geloof dat het woordje terecht de spijker op z'n kop slaat. Het recht dat Verdonk toepast - in haar gehele beleid - is in haar ogen misschien correct - daar verschillen de meningen nu dus over, de vraag is of het asiel/immigratiebeleid moreel aanvaardbaar is. Ik denk van niet, Nederland, beter; het Westen, moet zich kapot schamen. Eerst haal je in de jaren zestig zeventig hele volkstammen Turken en Marokkanen hier naartoe om onze WC's te komen dweilen omdat we onze eigen uitwerpselen zo vinden stinken. Vervolgens wonen ze hier een jaartje of tien, me dunkt dat je iemand dan niet zomaar terug kunt sturen, waarna ze met de nek worden aangekeken. Alle nieuwkomers lijden hieronder, inclusief alle asielzoekers(zoek voor de aardigheid eens op wat het woord asiel betekent.)
Dat er problemen kunnen ontstaan in een welvaartsstaat met nieuwkomers is op zich waar. Maar zo problematisch en Xenofobisch als het door de rechtervleugel van de VVD word voorgesteld wordt, is het niet.

Dus:
Nederland is niet vol.
Nederland heeft mensen nodig om voor de geboortegolf te betalen.
Nederland is al eeuwen een immigratieland geweest(waarbij, op de Zigeuners en Joden na, de meesten na 2 à 3 generaties geïntegreerd waren.)

Maar goed, dit lijkt me niet de plek om over politiek te discusiëren. Doen we wel een keer in HVP.
Bij veel mensen ziet men dat het kijken gewoon de plaats van het denken heeft ingenomen

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #5 on: May 19, 2006, 11:28:09 am »
heh. Lijkt me dat dat hier beter gaat dan in het HVP ;)

Ik weet idd niet in hoeveel gevallen het beleid dat Verdonk voert terecht is of niet. Maar, ik vind zelf, hoewel ik buitenlandse roots heb, dat Nederland >wel< vol begint te raken. Als van het de populatie van onze hoofdstad meer dan de helft _geen_ nederlander is, er steeds meer Polen e.d. bijkomen die Nederlanders werk uit handen nemen, etc, moet je je misschien afvragen of je teveel buitenlanders aantrekt.

Ik heb zelf wel gevoelsmatige problemen met buitenlanders die naar Nederland komen. Ik ben niet rasistisch ofzo, maar ik vind dat mensen die hier komen zich aan moeten passen aan ons land. Een moskee bouwen: ja sure. Vrijheid van godsdienst vind ik een goede zaak. Maar val mij er niet mee lastig. Dus zo'n minaret met zo'n zingende kerel er op vind ik niet kunnen. Tenminste, wanneer dit niet in overleg is gebeurd met mensen die daar mogelijk hinder van ondervinden (wat vaak gebeurt). Ik vind dat als de lokale bevolking ergens problemen mee heeft, dan heb je als nieuwkomer pech. Ik vind dat als je volgens jouw way-of-life je vrouw mag slaan, maar je woont hier, dan heb je pech.

Kortom, een hard beleid is misschien dan idd hard, maar naar mijn idee helemaal niet zo verkeerd op dit moment. Hoeveel gevallen kun je opnoemen waarbij er onschuldigen de dupe zijn geworden van dit beleid? Valt volgens mij best mee. Het is niet cool voor die mensen,  maar dit soort dingen gebeurt gewoon als je een lijn moet trekken.
Je kunt de wet, het recht, helaas niet subjectief maken.
« Last Edit: May 19, 2006, 02:05:56 pm by King »

Offline Female

• 5137_female
  • Full Member
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #6 on: May 19, 2006, 12:35:34 pm »
Wat een discussie zo op de vrijdagochtend.  :P

Ik ga iig geen mening geven. Ik weet er gewoon niet genoeg van af om echt een oordeel te kunnen geven.

Wel denk ik dat Nederland idd wel wat te vol begint te raken. Ik wil niet eens weten hoeveel procent van de nederlandse bevolking van oorsprong niet nederlands is. Er zullen heel wat immigranten een erg goede reden hebben om te emmigreren. Er zijn echter nog steeds veel emmigranten die niet hoeven te emmigreren, maar gewoon in het rijke nederland willen wonen.

En dit is niet rasistisch bedoeld. Mijn oom komt uit turkije en een vriendin van me uit georgië.
« Last Edit: May 19, 2006, 12:36:09 pm by Female »

Offline Shogun

• 5137_stealth
  • Sr. Member
  • Hell, it's about time!
    • View Profile
Burgerinitiatief
« Reply #7 on: May 19, 2006, 12:41:33 pm »
Wat een discussie zo op de vrijdagochtend.  :P

Ik ga iig geen mening geven. Ik weet er gewoon niet genoeg van af om echt een oordeel te kunnen geven.

Wel denk ik dat Nederland idd wel wat te vol begint te raken. Ik wil niet eens weten hoeveel procent van de nederlandse bevolking van oorsprong niet nederlands is. Er zullen heel wat immigranten een erg goede reden hebben om te emmigreren. Er zijn echter nog steeds veel emmigranten die niet hoeven te emmigreren, maar gewoon in het rijke nederland willen wonen.

En dit is niet rasistisch bedoeld. Mijn oom komt uit turkije en een vriendin van me uit georgië.
Is het wel racistisch bedoeld dan ?  :rolleyes:  

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #8 on: May 19, 2006, 01:17:11 pm »
thanks for killing this thread :(

Offline Pieter

• 5137_pieter
  • Full Member
  • Jeej!!
    • MSN Messenger - kwek__kwek@hotmail.com
    • View Profile
    • Visolity server virtualisatie met hoge beschikbaarheid
Burgerinitiatief
« Reply #9 on: May 19, 2006, 01:37:17 pm »
Kvind het eigenlijk belachelijk als iedereen volgens de regels uitgezet wordt, tenzei je in de politiek zit, want dan mag je wel blijven. Das net zoiets dat Internet Explorer de standaarden nooit hanteert, tenzei voor de Microsoft site.  
In the past, tables were used for complicated computations. These tables were prepared by teams of people called computers. Women emerged as the most important computers. Demand for computing spiked in wartime, when young men were off fighting and therefore unavailable. By World War II, in the United States, computing power was measured not in megahertz or teraflops, but in kilogirls.

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • ICQ Messenger - 42641276
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #10 on: May 19, 2006, 01:45:11 pm »
tenzij? loller
the definition of definition is reinvention

Offline Madlemon

• 5137_madlemon
  • Sr. Member
    • MSN Messenger - msn@madlemon.nl
    • View Profile
    • http://www.madlemon.nl
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #11 on: May 19, 2006, 01:50:03 pm »
Vrijheid van godsdienst vind ik een goede zaak. Maar val mij er niet mee lastig. Dus zo'n minaret met zo'n schreeuwende turk er op vind ik niet kunnen. Tenminste, wanneer dit niet in overleg is gebeurd met mensen die daar mogelijk hinder van ondervinden (wat vaak gebeurt).
Beetje discutabel argument, ik kan me niet herinneren dat de katholieken uit mijn wijk ooit aan de buurt gevraagd hebben of er iemand bezwaar had tegen het feit dat ze iedere zondag de complete wijk uit bed klepelen.
Maar ja, aan klokken zijn we gewend, aan minaretten niet...
Waar ik je wel gelijk in geef, is het integratiepuntje.
3po geeft aan dat het hypocriet is om ze eerst hierheen te halen, om ze vervolgens met de nek aan te kijken.
Ik denk dat dat valt of staat met de mate waarop met integreert, ze hoeven van mij echt niet allemaal boerenkool te eten maar je mag na de zoveelste generatie toch wel verwachten dat ze Nederlands kunnen spreken.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel collega's van buitenlandse afkomst die ook fanatiek bezig zijn ramadan etc. maar wel vloeiend Nederlands kunnen spreken.
Madlemon.nl - Dat dan weer wel...?=*=?Het is net de plantsoenendienst, wel elk jaar vloekend en scheldend de bladeren van de weg komen blazen, terwijl ze ook gewoon de boom kunnen omhakken.?=*=?Sam: "According to these orders, something bizarre is happening at the carnival."
Max: "I thought that was the whole point!"?=*=?Het was een tamelijk saai feestje geweest en van saaiheid ga ik als vanzelf veel drinken.
Het is maar goed dat ik zo'n interessant leven heb, anders was ik allang alcoholist geweest.?=*=?I'm confused. Are you trying to say corporations are evil, but it's ok since it helps them make money?

I'm saying they aren't immoral so much as amoral. They don't sit around twirling their mustaches thinking of new ways to ruin the planet; rather, they sit around twirling their mustaches thinking up new ways to make money.?=*=?Dude, dat is juist een OS-X functionaliteit! Dan hebben alle vrouwen en homo's (lees: Mac klanten) meer tijd om naar hun fraaie systeemkast te kijken.
"Geniet nu met volle tuigen van uw mac-systeem: Get Firefox!!"

- Usability expert Skinner laat zich uit over de trage performance van Firefox op OS-X.

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #12 on: May 19, 2006, 02:05:37 pm »
Beetje discutabel argument, ik kan me niet herinneren dat de katholieken uit mijn wijk ooit aan de buurt gevraagd hebben of er iemand bezwaar had tegen het feit dat ze iedere zondag de complete wijk uit bed klepelen.

Das waar idd.
Maar, Kerken met klokken zijn wel des Nederlands. Minaretten niet.
"Screeuwende turk" heb ik trouwens aangepast :)
« Last Edit: May 19, 2006, 02:06:48 pm by King »

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #13 on: May 19, 2006, 02:07:34 pm »
Kvind het eigenlijk belachelijk als iedereen volgens de regels uitgezet wordt, tenzei je in de politiek zit, want dan mag je wel blijven.
Ehm lol? Hirsi Ali is toch in principe juist uitgezet?

Offline Madlemon

• 5137_madlemon
  • Sr. Member
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #14 on: May 19, 2006, 02:18:26 pm »
Das waar idd.
Maar, Kerken met klokken zijn wel des Nederlands. Minaretten niet.
"Screeuwende turk" heb ik trouwens aangepast :)
Nu ik toch aan het generaliseren ben;
Wat mij persoonlijk het meest irriteert aan 'buitenlanders', is het feit dat ze vaak groepjes vormen en dan in hun eigen taaltje gaan praten.
Of je nou in de supermarkt, sportschool of kroeg bent, zet 2 buitenlanders naast elkaar en je bent alle gevoel met contact kwijt.
Dat zelfde geldt ook voor bijv. Moskee's. Daar wordt doorgaans geen Nederlands gesproken. Zelfs al zou ik een keer voor de interesse mee willen draaien, ik snap er geen ruk van.
Dit alles versterkt het wij-zij gevoel en dat is gewoon jammer  :mellow:

(i know, bot gezegd, maar het gaat ff om het idee)
Madlemon.nl - Dat dan weer wel...?=*=?Het is net de plantsoenendienst, wel elk jaar vloekend en scheldend de bladeren van de weg komen blazen, terwijl ze ook gewoon de boom kunnen omhakken.?=*=?Sam: "According to these orders, something bizarre is happening at the carnival."
Max: "I thought that was the whole point!"?=*=?Het was een tamelijk saai feestje geweest en van saaiheid ga ik als vanzelf veel drinken.
Het is maar goed dat ik zo'n interessant leven heb, anders was ik allang alcoholist geweest.?=*=?I'm confused. Are you trying to say corporations are evil, but it's ok since it helps them make money?

I'm saying they aren't immoral so much as amoral. They don't sit around twirling their mustaches thinking of new ways to ruin the planet; rather, they sit around twirling their mustaches thinking up new ways to make money.?=*=?Dude, dat is juist een OS-X functionaliteit! Dan hebben alle vrouwen en homo's (lees: Mac klanten) meer tijd om naar hun fraaie systeemkast te kijken.

- Usability expert Skinner laat zich uit over de trage performance van Firefox op OS-X.

Offline Lyon

• 5137_lyon
  • Hero Member
  • Dead girls dont say no
    • View Profile
    • Sunstroke - Your Happy Place
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #15 on: May 19, 2006, 02:43:21 pm »
Ehm lol? Hirsi Ali is toch in principe juist uitgezet?
nee, verdonk is op het matje geroepen door de de fractieleiders, en moet er nu werk van maken haar nederlands te maken.
en dat vind ik dus ook hypocriet.
Ik ben het niet eens met het beleid van verdonk (en de regering), maar ze voert tenminste wel de regels uit onafhankelijk van de situatie. En de regering vind het best, BEHALVE als die persoon in een regeerende partij zit....

Als het iemand anders was geweest die had gelogen dan was diegene nu al nederland uit gezet.
If you ever fall off the Sears Tower, just go real limp, because maybe you'll look like a dummy and people will try to catch you because, hey, free dummy.

Offline Madlemon

• 5137_madlemon
  • Sr. Member
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #16 on: May 19, 2006, 02:48:09 pm »
Alvast mijn excuses  :rolleyes:  

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #17 on: May 19, 2006, 02:59:03 pm »
nee, verdonk is op het matje geroepen door de de fractieleiders, en moet er nu werk van maken haar nederlands te maken.
en dat vind ik dus ook hypocriet.
Oh. ok.

Maargoed, ga de volgende keer stemmen dan he ;)

edit: lol Mark :)
« Last Edit: May 19, 2006, 02:59:21 pm by King »

Offline mr.Pac Stealy

• 5137_stealy
  • Sr. Member
    • MSN Messenger - g_stealy@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.5137.org
Burgerinitiatief
« Reply #18 on: May 19, 2006, 03:09:14 pm »
Oh jah Harm, je moet je ook ff inschrijven in Emmeloord :P Gemeente Dronten stuurde brief daarover, had um ietsje te vroeg open gemaakt. Maar kan je anders wel probs mee krijgen afaik.
Kiekeboe! :P

Offline Lyon

• 5137_lyon
  • Hero Member
  • Dead girls dont say no
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #19 on: May 19, 2006, 03:48:11 pm »
a: ik heb gestemd tijdens 2de kamer. Ik heb dat niet gedaan tijdens gemeenteverkiezingen. En ik heb tijdens 2de kamer op groen-links gestemd, dus vrij ver weg van die verdonk praktijken.
b: Mja, ik ben sinds zeer kort ingeschreven in emmeloord. Gemeente dronten begon een beetje aan te dringen ja ;)
If you ever fall off the Sears Tower, just go real limp, because maybe you'll look like a dummy and people will try to catch you because, hey, free dummy.

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #20 on: May 19, 2006, 03:49:24 pm »
a: ik heb gestemd tijdens 2de kamer. Ik heb dat niet gedaan tijdens gemeenteverkiezingen. En ik heb tijdens 2de kamer op groen-links gestemd, dus vrij ver weg van die verdonk praktijken.
\o/

Offline Lyon

• 5137_lyon
  • Hero Member
  • Dead girls dont say no
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #21 on: May 19, 2006, 04:02:25 pm »
Nu ik toch aan het generaliseren ben;
Wat mij persoonlijk het meest irriteert aan 'buitenlanders', is het feit dat ze vaak groepjes vormen en dan in hun eigen taaltje gaan praten.
Of je nou in de supermarkt, sportschool of kroeg bent, zet 2 buitenlanders naast elkaar en je bent alle gevoel met contact kwijt.
Dat zelfde geldt ook voor bijv. Moskee's. Daar wordt doorgaans geen Nederlands gesproken. Zelfs al zou ik een keer voor de interesse mee willen draaien, ik snap er geen ruk van.
Dit alles versterkt het wij-zij gevoel en dat is gewoon jammer  :mellow:

(i know, bot gezegd, maar het gaat ff om het idee)
Ja... maar dat is in elke cultuur zo.

zet 2 fransen bij elkaar, en ze spreken frans.
Ik zal het zelfs lokaler maken: 2 friezen, of 2 tukkers (twente).
Meestal zullen ze als je onderdeel bent van het gesprek wel in een algemeen aanvaarde taal overstappen, maar uiteindelijk is het cultuur om in een zo natuurlijk mogelijke taal met elkaar te praten.

Wij spreken bijvoorbeeld ook niet standaard engels op het werk, tenzij er een niet-nederlander tussen zit (we hebben hier amerikanen en engelsen rond lopen).

Met betrekking tot de minaretten... ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit een gehoord heb. En ik vind ze zelf wel mooi binnen een landschap passen. beter dan die kerken om eerlijk te zijn.

Denk eens na... als jij in amerika een nederlander tegenkomt.... zou jij engels blijven praten ?

Offline Madlemon

• 5137_madlemon
  • Sr. Member
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #22 on: May 19, 2006, 04:17:26 pm »
Denk eens na... als jij in amerika een nederlander tegenkomt.... zou jij engels blijven praten ?
Grijs gebied.
Als ik op vakantie ben, spreek ik waarschijnlijk Nederlands.
Maar de mensen waar ik het over heb, zijn niet op vakantie he.
Als ik er zou wonen.. weet ik eigenlijk niet.
Ik wil ook niet beweren dat ik me er zelf niet schuldig aan maak, maar alleen dat *ik* me er wel aan irriteer.
Het zorgt voor groepjesvorming en geeft me een minder 'betrokken' gevoel.

Offline Lyon

• 5137_lyon
  • Hero Member
  • Dead girls dont say no
    • View Profile
    • Email
Burgerinitiatief
« Reply #23 on: May 19, 2006, 04:22:54 pm »
mja, ik ken redelijk wat mensen die perfect nederlands kunnen, en toch hun moedertaal praten met hun familie.
En dat vind ik niet meer dan logisch. Ik bedoel, als je emmigreert naar nederland betekent dat toch niet dat je ook gelijk al je cultuur moet dumpen?

Het is natuurlijk bullshit als ze geen nederlands leren en dat soort dingen, maar ik zou het zelfs niet meer dan logisch vinden om met mensen die dezelfde taal praten als ik ook in de taal te converseren. En als iemand mij zegt dat ik het maar in het engels moet doen zodat iedereen het snapt, voel ik me ook offended.

Offline 3po

• 5137_3po
  • Full Member
    • View Profile
Burgerinitiatief
« Reply #24 on: May 19, 2006, 05:28:59 pm »
Wat een onzin allemaal. Als twee mensen in hun eigen taal willen praten moeten ze dat lekker doen, zelfs als het op straat gebeurt. Daar leven we - gelukkig - in een liberale staat voor. Voor diegenen die niet weten wat _liberaal_ inhoudt: er zijn twee sferen: de publieke en de privé-sfeer. In de privé-sfeer mag je doen wat je wilt: in je eigen taal spreken, vingerhoedjes sparen of je in je bek laten schijten. Kan allemaal. De publiekesfeer(volgens mij geen streepje) is heel het gebied waar de staat ingrijpt: de man die z'n vrouw in elkaar rost en in de bak draait, Pieter die een meisje lastig valt en tbc krijgt, Bertand die te hard op z'n brommer rijdt en bekeurd wordt, maar ook die arbeidsongeschikte die een uitkering krijgt. Met andere woorden: de publieke sfeer is gestoeld op een minimale algemeen overeengekomen morele norm. Hierop zijn de rest van de samenleving(inclusief de wetten) op gebouwd. En bij die minimale norm moet echt niet op straat Nederlands praten bij horen. Als je dat wel vindt, moet je ook niet meer al die Engelse shit door jullie gepraat heen gooien. Het is dus echt de allergrootste onzin om te zeggen dat 'buitenlanders' niet Nederlands praten. Natuurlijk praten buitenlanders geen Nederlands, praten jullie Frans in Frankrijk. Tweede en derde generatie Marokkanen, Turken, Antilianen en zelfs Indonesiërs :P praten echt allemaal Nederlands, ze zijn, net als jullie, allemaal netjes naar de basisschool geweest. (In Nederland ben je als 3de generatie automatisch Nederlander en heb je als 2de generatie tussen de 18de en 25ste de keuze om Nederlander te worden. Verder kun je altijd naturaliseren, dat is dat verhaal van de inburgeringscursus.)

Wat betreft de oproep tot gebed. Daar zijn de regels precies hetzelfde als die van kerkklokken. M.a.w. de gemeente mag bepalen hoe dat geregeld wordt. Als je in een Christelijk georienteerde gemeent woont, zoals Elburg, dan word je zondagochtend met een bellend geluid wakker als je net van het stappen thuiskomt.

En nog even over het betoog van King: Polen en de rest van het 'minderheden' probleem zijn volgens mij twee totaal verschillende zaken. Deze samenvoegen getuigt van een lichte xenofobie. Polen komen hier omdat Nederlanders niet willen schoffelen, niet electrotechniek gaan studeren en bakstenen willen stapelen. Je moet mensen die door de uitbreiding van de arbeidsmarkt in de problemen komen zeker niet negeren, maar ze financiëel beschermen is geen goede optie, kijk maar naar de Europese agrarische subsidies die uit de pan reizen. Als je een kruidenier niet meer goed loopt vanwege een supermarkt ga je die kruidenies toch niet elke maand geld geven. Je kunt hem beter omscholen.

Goed, een vééééééééél te lange post. Maar ik kan me er soms aan ergeren hoe makkelijk mensen zich door retoriek van politicie laten meeslepen(zowel van links als rechts)

#edit typo en kleine toevoeging.
« Last Edit: May 19, 2006, 05:44:33 pm by 3po »