Wat een onzin allemaal. Als twee mensen in hun eigen taal willen praten moeten ze dat lekker doen, zelfs als het op straat gebeurt. Daar leven we - gelukkig - in een liberale staat voor. Voor diegenen die niet weten wat _liberaal_ inhoudt: er zijn twee sferen: de publieke en de privé-sfeer. In de privé-sfeer mag je doen wat je wilt: in je eigen taal spreken, vingerhoedjes sparen of je in je bek laten schijten. Kan allemaal. De publiekesfeer(volgens mij geen streepje) is heel het gebied waar de staat ingrijpt: de man die z'n vrouw in elkaar rost en in de bak draait, Pieter die een meisje lastig valt en tbc krijgt, Bertand die te hard op z'n brommer rijdt en bekeurd wordt, maar ook die arbeidsongeschikte die een uitkering krijgt. Met andere woorden: de publieke sfeer is gestoeld op een minimale algemeen overeengekomen morele norm. Hierop zijn de rest van de samenleving(inclusief de wetten) op gebouwd. En bij die minimale norm moet echt niet op straat Nederlands praten bij horen. Als je dat wel vindt, moet je ook niet meer al die Engelse shit door jullie gepraat heen gooien. Het is dus echt de allergrootste onzin om te zeggen dat 'buitenlanders' niet Nederlands praten. Natuurlijk praten buitenlanders geen Nederlands, praten jullie Frans in Frankrijk. Tweede en derde generatie Marokkanen, Turken, Antilianen en zelfs Indonesiërs

praten echt allemaal Nederlands, ze zijn, net als jullie, allemaal netjes naar de basisschool geweest. (In Nederland ben je als 3de generatie automatisch Nederlander en heb je als 2de generatie tussen de 18de en 25ste de keuze om Nederlander te worden. Verder kun je altijd naturaliseren, dat is dat verhaal van de inburgeringscursus.)
Wat betreft de oproep tot gebed. Daar zijn de regels precies hetzelfde als die van kerkklokken. M.a.w. de gemeente mag bepalen hoe dat geregeld wordt. Als je in een Christelijk georienteerde gemeent woont, zoals Elburg, dan word je zondagochtend met een bellend geluid wakker als je net van het stappen thuiskomt.
En nog even over het betoog van King: Polen en de rest van het 'minderheden' probleem zijn volgens mij twee totaal verschillende zaken. Deze samenvoegen getuigt van een lichte xenofobie. Polen komen hier omdat Nederlanders niet willen schoffelen, niet electrotechniek gaan studeren en bakstenen willen stapelen. Je moet mensen die door de uitbreiding van de arbeidsmarkt in de problemen komen zeker niet negeren, maar ze financiëel beschermen is geen goede optie, kijk maar naar de Europese agrarische subsidies die uit de pan reizen. Als je een kruidenier niet meer goed loopt vanwege een supermarkt ga je die kruidenies toch niet elke maand geld geven. Je kunt hem beter omscholen.
Goed, een vééééééééél te lange post. Maar ik kan me er soms aan ergeren hoe makkelijk mensen zich door retoriek van politicie laten meeslepen(zowel van links als rechts)
#edit typo en kleine toevoeging.