@ien, top dat je het overzicht hebt gemaakt
Als ik mij niet vergis zag ik de verdeling van de kosten van de winterbanden/auto accessoires. Hoe hebben wij dit vorig jaar gedaan? Zoals ik het nu lees betaal ik ook aan de winterbanden van Bertand en hij die van mij bijvoorbeeld.
Dit klopt. Hierdoor ben jij nu duurder uit omdat jij bijv. meebetaalt aan mijn dure winterbanden (in verhouding met de rest). Nu betaal ik ook mee aan die van jouw, maar omdat die van jouw cheap zijn, is mijn voordeel na middeling groter. Om dit 'eerlijk' te verdelen zou je:
- een ingewikkelde berekening kunnen maken per inzittende/ bagage (redelijk onmogelijk, zeker met mijn auto omdat je iedere tas zou moeten wegen

)
of
- in plaats van delen door het totaal, delen door het (totaal aantal_personen minus alle_bestuurders + eigenaar auto, (8 dus)). De eigenaar van de auto betaalt zodoende alleen zijn eigen bijdrage, de overige niet-bestuurders delen het leed van alle andere auto's. Gevolg: de auto-eigenaren betalen minder (ik een beetje minder, jij wat nog wat meer, minder), de mensen zonder auto betalen meer.
Afgezien van een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat Ineke een nervous-breakdown krijgt bij het maken van de berekening

, lijkt dit mij ook onzin omdat:
- verschil is niet bijster groot agv middeling omdat we met een grote groep mensen zijn.
- het mij sociaal lijkt om de kosten gewoon te middelen.
- De '5137-winterbandenregeling' waarbij een jaar betaald wordt vind ik meer dan voldoende. Een paar euros daarop inleveren is nog steeds ruim zat.