Author Topic: Wintersport - The Code  (Read 11521 times)

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
Wintersport - The Code
« on: January 26, 2010, 12:35:43 pm »
Wintersport - The Code
Well, more like a guideline

Hallo allen,

Het leek mij zinvol om een sticky post te maken met daarin een opsomming van afspraken die we tot nu toe nog gemaakt hebben omtrent wintersport. Deze post kan dan als leidraad worden genomen voor nieuwe wintersport vakanties. Uiteraard kunnen er in overleg andere afspraken gemaakt worden.

1. Vervoer
Omtrent regelingen met vervoer wordt onderscheid gemaakt tussen a) bestuurder, iemand die een auto ter beschikking stelt en b) passagier, iemand die geen auto ter beschikking stelt en dus mee moet rijden. Voor het gemak wordt in de regelingen even uitgegaan van een mannelijk persoon.

1.1 Brandstof
Een bestuurder hoeft geen brandstofkosten te betalen. Dit houdt dus in dat de uiteindelijke brandstofkosten worden gedeeld door de passagiers. Redenatie is dat bestuurders reeds kosten aan hebben aan hun auto (hetzij bijtelling in geval van lease, hetzij belasting/verzekering/etc in geval van prive, afschrijving, slijtage, schade, etc) en de passagiers zowiezo kosten gemaakt zouden hebben voor vervoer.

Belangrijk hierin is dat een passagier niet gebonden is aan een auto. De kosten voor de passagiers worden bij elkaar opgeteld en gelijkmatig verdeeld.

1.2 Winterbanden & Sneeuwkettingen
Om 1 lijn te trekken mbt winterbanden en sneeuwkettingen wordt hiervoor de volgende (basis) regeling getroffen:

Per bestuurder wordt een zogenaamd jaarbedrag berekend, zowel voor de winterbanden als voor de sneeuwkettingen. Dit bedrag kan de bestuurder per jaar dat hij zijn auto ter beschikking stelt declareren. Dit jaarbedrag wordt dan door iedereen gedeeld. Redenatie is dat winterbanden en sneeuwkettingen veelal verplicht zijn voor de wintersport gebieden/landen. Het zou niet eerlijk zijn om bijvoorbeeld de bestuurder hiervoor op te laten draaien.

Het jaarbedrag wordt als volg berekend:
(totale kosten winterbanden en/of sneeuwkettingen voor de gehele periode) / (periode in jaren) = (jaarbedrag)

De regeling mag ook getroffen worden voor mensen die reeds in het bezit zijn van winterbanden.

Om de regeling eenduidig te maken, wordt voor alle winterbanden een periode van 4 jaar aangehouden. Wanneer de winterbanden binnen de periode versleten zijn (i.e. je doet dus bijvoorbeeld maar 3 jaar met je banden ipv 4), is dat eigen risico voor de bestuurder. Er kunnen dus geen naheffingen oid worden gedaan.

1.3 Boetes
In principe: Boetes worden betaald door hij of zij die de overtreding begaat. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder van dat moment om de regels in acht te nemen.

2. Tol & Vignetten
Eventuele tol en vignetten worden door iedereen gedeeld. De prijs van de vignetten is van tevoren reeds bekend en ieders aandeel hierin kan dus van tevoren al berekend worden. Voor de tol is het het handigst als iedereen voor zichzelf bijhoudt hoeveel tol hij betaalt heeft en dit achteraf declareert.

3. Gezamenlijke kosten
Er wordt gewerkt met een pot. Hierin wordt periodiek door iedereen een bedrag in gestort. Het is het handigst dit bij te houden in een boekje en van elke 'storting' te noteren wie er reeds heeft voldaan. De pot wordt gebruikt voor bijv boodschappen, uit eten, drankjes op de piste, etc. Een eventueel overschot wordt later weer verrekend met/teruggestort naar iedereen.

4. The Bro Code
Wanneer twee personen die een onderlinge relatie hadden/hebben niet meer met elkaar op wintersport willen/kunnen, maar toch beiden met de groep mee willen, heeft de groep het recht om een keuze te forceren. Deze keuze is op het volgende gebaseerd:
Degene die het langst banden heeft met de groep is in deze de introducer en de relatie de introducee. In het geval dat de groep zich genoodzaakt ziet een keuze te forceren, heeft de introducer altijd het recht op eerste keus om mee te gaan met de groep.
Het woord Bro is een beetje misleidend, aangezien de introducer ook een vrouw kan zijn.
* download: The Bro Code

Work in progress. Aanvullingen/opmerkingen/verbeteringen zijn welkom.
« Last Edit: February 08, 2011, 01:43:53 pm by King »
Real budo endlessly changes without name or fixed form.

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • ICQ Messenger - 42641276
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
Re: Wintersport - The Code
« Reply #1 on: January 26, 2010, 12:37:01 pm »
whoa nice work!
verveel je je ofzo? :P

periode = 4 jaar is ok.
« Last Edit: January 26, 2010, 12:54:41 pm by admiral »
the definition of definition is reinvention

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: January 26, 2010, 01:25:08 pm »
hehe, even tijd killen tot aan lunch :)

4 jaar lijkt mij ook wel ok. Voor zelf aangeschafte winterbanden zou je dan ook een jaarbedrag kunnen rekenen. (Aanschafwaarde) / 4 = (jaarbedrag).

Offline Skinner

• 5137_skinner
  • Full Member
    • ICQ Messenger - 60254094
    • View Profile
    • http://www.peternorth.com
    • Email
« Reply #3 on: January 26, 2010, 01:36:22 pm »
Dat doe je goed knaap!
Blitzkrieg mit dem fleischgewehr!?=*=?

Offline Shogun

• 5137_stealth
  • Sr. Member
  • Hell, it's about time!
    • View Profile
« Reply #4 on: January 26, 2010, 01:39:50 pm »
Good job everyone!

Offline Lyon

• 5137_lyon
  • Hero Member
  • Dead girls dont say no
    • View Profile
    • Sunstroke - Your Happy Place
    • Email
« Reply #5 on: January 26, 2010, 01:42:38 pm »
wintersport - the code bevat verdomt weinig wintersport. Ik verwachte hier een concrete puntentelling over wat een skier waard is.
Bad news is we're postponing those tests indefinitely. Good news is we've got a much better test for you: fighting an army of mantis men. Pick up a rifle and follow the yellow line. You'll know when the test starts.

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
« Reply #6 on: January 26, 2010, 02:20:35 pm »
tja.. wat is een skieer nou waard?

Doe mij maar een biertje :P

Offline Pieter

• 5137_pieter
  • Full Member
  • Jeej!!
    • MSN Messenger - kwek__kwek@hotmail.com
    • View Profile
    • Visolity server virtualisatie met hoge beschikbaarheid
« Reply #7 on: January 26, 2010, 08:00:55 pm »
nice1!

4 jaar is goed, veel langer gaat zo'n auto niet mee.

Wat betreft de boetes; het zou mooi zijn dat als een rijbewijs wordt ingevorderd, dat dit dan wel wordt gedeeld door de groep!
In the past, tables were used for complicated computations. These tables were prepared by teams of people called computers. Women emerged as the most important computers. Demand for computing spiked in wartime, when young men were off fighting and therefore unavailable. By World War II, in the United States, computing power was measured not in megahertz or teraflops, but in kilogirls.

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
« Reply #8 on: January 26, 2010, 08:27:46 pm »
jaa goed idee! :D

Offline devil-eyes

• Jr. Member
  • **
    • MSN Messenger - safari_eijs@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: January 29, 2010, 11:48:19 am »
Hey Richard
Goed bezig geweest!
Zo heb ik het de afgelopen 2 jaar ook ongeveer gedaan.
Moet hierbij opmerken dat volgens mij de bezinekosten door alle inzittenden werden gedeeld en niet enkel de passagiers. Dit hebben we vorig jaar volgens mij wel zo gedaan met de benzinekosten van Floris.

En de afgelopen jaren hebben we inderdaad een termijn van 4 jaar aangehouden vor winterbanden en/of sneeuwkettingen. Omdat, naar mijn weten, een contract voor winterbanden voor 4 jaar wordt afgesloten.

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: January 29, 2010, 11:59:37 am »
Ik beweer ook niet dat ik alles zelf heb bedacht ;)
Het is een opsomming/samenvatting van afgelopen jaren

Moet hierbij opmerken dat volgens mij de bezinekosten door alle inzittenden werden gedeeld en niet enkel de passagiers. Dit hebben we vorig jaar volgens mij wel zo gedaan met de benzinekosten van Floris.

Volgens mij niet. Dit staat letterlijk in jouw Excel:
"Floris kon helaas in het buitenland zijn benzinekosten niet declareren. Totaal bedroeg dit € 153,72. Omdat hij zijn auto ter beschikking heeft gesteld voor deze vakantie ben ik van mening dat hij niet mee hoeft te betalen aan deze benzinekosten. Daarom wordt dit bedrag geedeld door de personen die geen eigen vervoer hebben ingebracht (Richard, Nanda, Harm, Gabor, Vincent en Ineke)"

En de afgelopen jaren hebben we inderdaad een termijn van 4 jaar aangehouden vor winterbanden en/of sneeuwkettingen. Omdat, naar mijn weten, een contract voor winterbanden voor 4 jaar wordt afgesloten.
Niet helemaal. Het loopt gelijk met de leaseperiode van de auto, die vaak 4 jaar is.
Tenminste, volgens mij is het bij iedereen tot zover 4 jaar geweest. Weet niet of dit nog af kan wijken.

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
« Reply #11 on: January 29, 2010, 01:23:15 pm »
Ik beweer ook niet dat ik alles zelf heb bedacht ;)
Het is een opsomming/samenvatting van afgelopen jaren
het is een product van evolutie. Zoals alles dat is :smiley-versie-van-king-zijn-avatar:

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: January 29, 2010, 01:49:55 pm »
we hadden toch ooit een :gosu: smiley? :)

Offline devil-eyes

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: January 30, 2010, 08:23:34 am »

Volgens mij niet. Dit staat letterlijk in jouw Excel:
"Floris kon helaas in het buitenland zijn benzinekosten niet declareren. Totaal bedroeg dit € 153,72. Omdat hij zijn auto ter beschikking heeft gesteld voor deze vakantie ben ik van mening dat hij niet mee hoeft te betalen aan deze benzinekosten. Daarom wordt dit bedrag geedeld door de personen die geen eigen vervoer hebben ingebracht (Richard, Nanda, Harm, Gabor, Vincent en Ineke)"

hahhahahaha, lol... Wist dus niet meer dat ik dat had geschreven

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: January 30, 2010, 08:34:36 am »
:)

Offline Nanda

• 5137_nanda
  • Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: February 21, 2010, 09:38:20 am »
Ik mijn geval van de peugeot was 4 jaar inderdaad de termijn waarbinnen ik de banden moest terugbetalen via mijn leasebedrag. Kleine kanttekening: wat doen we als banden bij een prive auto zijn aangeschaft en ze naar 3 jaar versleten zijn? Doen we dan een naheffing van de jaren ervoor??? Of is dat het risico dat we maar moeten nemen en de praktijk moet uitwijzen?

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
« Reply #16 on: February 21, 2010, 10:39:51 am »
nou aan naheffingen ga ik niet beginnen hoor.
Dat is idd een risico.

Offline Skinner

• 5137_skinner
  • Full Member
    • ICQ Messenger - 60254094
    • View Profile
    • http://www.peternorth.com
    • Email
« Reply #17 on: February 21, 2010, 11:55:43 am »
Niets te maken met financiën maar wel een suggestie voor tha code.

Iedere aanhang 'mag' altijd mee (vriendinnen, zusjes .etc.), hier wil vast niemand iets aan veranderen (ik niet iig). In het nabije verleden hebben we gezien dat dit systeem zich niet altijd vanzelf regelt (bijv. als een vriend/vriendin uit elkaar gaan) wat ruis en gedoe bij de rest van de groep oplevert, terwijl dit tussen 2 mensen opgelost had moeten worden.

Daarom als voorstel om als regel in te stellen dat de introducé altijd pech heeft indien de 'introducer' hier een probleem mee heeft.

Jup, nogal omstreden en bovenal kinderachtig, maar de ervaring leert dat het nodig is. Ik denk dat we de situatie moeten voorkomen dat de rest van de groep moet gaan 'kiezen' omdat 2 mensen onderling niet een privéprobleem kunnen oplossen.
Blitzkrieg mit dem fleischgewehr!?=*=?

Offline Lyon

• 5137_lyon
  • Hero Member
  • Dead girls dont say no
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: February 21, 2010, 01:37:55 pm »
Ik mijn geval van de peugeot was 4 jaar inderdaad de termijn waarbinnen ik de banden moest terugbetalen via mijn leasebedrag. Kleine kanttekening: wat doen we als banden bij een prive auto zijn aangeschaft en ze naar 3 jaar versleten zijn? Doen we dan een naheffing van de jaren ervoor??? Of is dat het risico dat we maar moeten nemen en de praktijk moet uitwijzen?
als ze versleten zijn heb je er meer op gereden dan die 3 weken wintersport, dus dat word eigen kosten vind ik. En in dat geval heb je ze alsnog goedkoop aangezien je zelf maar 1/4de hebt betaalt om 4 winters lang op winterbanden te rijden :)

@Bertand: agreed (al gaan we dan nu het probleem in van wie is introducer en wie is introducee ;) )
Bad news is we're postponing those tests indefinitely. Good news is we've got a much better test for you: fighting an army of mantis men. Pick up a rifle and follow the yellow line. You'll know when the test starts.

Offline King

• 5137_king
  • Hero Member
  • Bless you my child
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: February 21, 2010, 01:50:53 pm »
als ze versleten zijn heb je er meer op gereden dan die 3 weken wintersport

Sowieso rijd je op winterbanden meer dan alleen die 3 weken wintersport per jaar, ook als je er 4 jaar mee doet, dus het is in dat opzicht een beetje een non-argument. Je rijdt normaal gesproken gewoon het hele winterseizoen op winterbanden.

@Bertand: Klinkt wel als een idee inderdaad, maar ik denk dat wat Harm aangeeft ook een beetje het probleem was in deze, en dat we normaal gesproken die 'regel' die jij voorstelt toch wel toepassen. Mgoed, als we het echt als 'regel' bombaderen, hebben we (met nadruk op we, het is dan immers een tool voor de groep) wel een zwart-op-wit oplossing mocht zich weer zoiets voordoen.
« Last Edit: February 21, 2010, 01:52:24 pm by King »

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
« Reply #20 on: February 21, 2010, 03:35:27 pm »
"the introducer" is uiteraard diegene die het meest gluhwein dan well choco-rum of blacklabel voor 0930 op heeft.

uh maar srsly, de eerste (die bij ons bekend is) is de "introducer"; lijkt me logisch toch.

Offline devil-eyes

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: February 22, 2010, 08:56:16 am »
Niets te maken met financiën maar wel een suggestie voor tha code.

Iedere aanhang 'mag' altijd mee (vriendinnen, zusjes .etc.), hier wil vast niemand iets aan veranderen (ik niet iig). In het nabije verleden hebben we gezien dat dit systeem zich niet altijd vanzelf regelt (bijv. als een vriend/vriendin uit elkaar gaan) wat ruis en gedoe bij de rest van de groep oplevert, terwijl dit tussen 2 mensen opgelost had moeten worden.
Daarom als voorstel om als regel in te stellen dat de introducé altijd pech heeft indien de 'introducer' hier een probleem mee heeft.

Jup, nogal omstreden en bovenal kinderachtig, maar de ervaring leert dat het nodig is. Ik denk dat we de situatie moeten voorkomen dat de rest van de groep moet gaan 'kiezen' omdat 2 mensen onderling niet een privéprobleem kunnen oplossen.

Leuk bedacht... dus ik wordt na 6 jaar gewoon door jullie aan de kant geschoven als ik graag mee zou willen.... fijne vrienden zijn dat.
En extra puntje: het was prive opgelost.. Er zijn altijd 2 kanten aan één verhaal!

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
« Reply #22 on: February 22, 2010, 09:11:58 am »
als het prive opgelost is, is er toch niets aan de hand?

Offline Lyon

• 5137_lyon
  • Hero Member
  • Dead girls dont say no
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: February 22, 2010, 10:00:22 am »
"the introducer" is uiteraard diegene die het meest gluhwein dan well choco-rum of blacklabel voor 0930 op heeft.
alsof jij voor 0930 wakker was :)

Offline admiral

• Administrator
  • Hero Member
  • Unfuckwithable
    • View Profile
    • www.5137.org
    • Email
« Reply #24 on: February 22, 2010, 10:13:41 am »
elke dag